Jak przeprowadzić rozmowę oceniającą?

freedigitalphotos.netPrzede wszystkim pamiętaj o tym, że celem nadrzędnym rozmowy oceniającej jest komunikacja i motywacja. Miej to na uwadze przez cały czas w trakcie przekazania informacji zwrotnej odnośnie pracy pracownika, ustalenia celów do realizacji na następny okres i określenia sposobów rozwoju kompetencji pracownika.

Funkcje rozmowy oceniającej:

Ważne jest też, żeby wiedzieć, że rozmowa oceniające spełnia następujące funkcje:

  • stymuluje – zachęca do bardziej wydajnej pracy;
  • koryguje – pomaga zidentyfikować obszary i powody trudności;
  • pomaga zrozumieć zadania i normy efektywności pogłębia stopień rozumienia istoty zadań oraz norm, wartości i standardów;
  • analizuje jakość pracy i jakość relacji międzyludzkich – dotyczy aktualnego i optymalnego poziomu wydajności;
  • pozwala na lepsze wzajemne zrozumienie.

Przed rozmową oceniającą.

Przed rozmową oceniającą dobrze się do niej przygotuj:

  • zaplanuj spotkanie z ok. 2 tygodniowym wyprzedzeniem (dajesz w tej sposób również pracownikowi czas na przygotowanie się do rozmowy),
  • zaaranżuj odpowiednie miejsce rozmowy,
  • uporządkuj informacje niezbędne z punktu widzenia oceny,
  • zapoznaj się z arkuszem oceny
  • przygotuj cele i strategię przeprowadzenia rozmowy.

Pomocne może też okazać się zebranie dodatkowych informacji o pracowniku:

  • jego aktualne obowiązki, plan pracy,
  • cele dotyczące ocenianego okresu,
  • informacje dotyczące trudności,
  • jego mocne strony i obszary do doskonalenia,
  • informacje na temat szkoleń, w którym uczestniczył.

Jak przeprowadzić rozmowę?

W trakcie rozmowy oceniającej trzymaj się poniższych wskazówek:

  • określ sytuację, przypomnij cel rozmowy, zaproś pracownika do aktywnego udziału;
  • przedstaw kryteria wg. których będziesz oceniał jego pracę. Zacznij od ego, w którym pracownik wypadł pozytywnie;
  • poproś o samoocenę. Wyjaśnij powód. Rozmawiaj o interesach a nie o stanowiskach (zrozum motywację pracownika);
  • omów swoje obserwacje, poinformuj o błędach, powiedz z jakiego powodu jest to ważne dla Ciebie (jakie interesy zostały utrzymane/zagrożone, jakie kłopoty sprawiła dana postawa);
  • zapytaj o opinię na temat swoich obserwacji, NIE wdawaj się w dyskusję! Twoja decyzja (ocena) nie podlega negocjacjom;
  • zaproponuj pomoc w przypadku pojawienia się trudności w poprawie mankamentów; zasugeruj działania mające na celu rozwój;
  • podziękuj za rozmowę, okaż pozytywne emocje.

Najczęściej popełniane błędy.

Błędy, których możesz uniknąć w trakcie rozmowy oceniającej to:

  • niedostrzeganie pozytywów – rozmowa ma charakter krytyki, oskarżeń;
  • przekształcanie rozmowy oceniającej w luźną pogawędkę;
  • dokonywanie powierzchownych ocen;
  • utrudnianie pracownikowi możliwości wypowiadania się – monolog menadżera zamiast zadawania pytań;
  • nadmierna koncentracja na błędach i przeszłości zamiast na rozwoju i przyszłości;
  • ocena typu „zawsze/nigdy” np. „zawsze się spóźniasz”;
  • porównywanie i przeciwstawianie sobie pracowników.

AUTOR TEKSTU:

Kamila Malanowicz – life coach i biznes coach, właścicielka „Coach 4 U”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s