6 trendów HR na 2014 cz. I

freedigitalphotos.netJako miłośnik obszaru rozwoju organizacji i pracowników na bieżąco śledzę trendy HR i staram się brać je pod uwagę w mojej pracy. Dziś postanowiłam zwrócić uwagę na główne trendy w rozwoju pracowników i organizacji, które moim zdaniem, będą kluczowe w pracy wszystkich działów HR – bez względu na rozmiar czy branżę firmy.

  1. Przywództwo (leadership)
  2. Podnoszenie efektywności (performance improvement)
  3. Zarządzanie międzypokoleniowe
  4. Mobilne technologie w edukacji i ocenie kompetencji
  5. Zarządzanie oparte na wartościach
  6. Inteligencja emocjonalna

PO PIERWSZE PRZYWÓDZTWO

Temat przywództwa wałkuje się w prasie branżowej od kilku lat. Eksperci poszukują kompetencji przywódczych, definicji przywództwa i liderów, którzy mogą być wzorem przywódców dla innych. Teorii jest wiele. Raz po raz pojawiają się nowe, jeszcze bardziej przełomowe od poprzednich. Tym bardziej dziwi mnie, że na polskim rynku wciąż tak bardzo mało popularne są publikacje Manfreda Ketz de Vries („Mistyka przywództwa”, „Lider na kozetce”), które osobiście uważam za przełomowe.

Zagłębiając się w teorie przywództwa, można powiedzieć, że jest wśród nich pewna spójność. Bez względu na autora teorii, przywódcą jest ten, którego za przywódcę uważa otoczenie. Przywódca jest przede wszystkim motywującym menedżerem. Swoją postawą buduje kulturę organizacyjną, która wzmacnia zaangażowanie pracowników. Potrafi wizję przekładać na strategie działania, które nie tylko konsekwentnie realizuje, ale także transparentnie je komunikuje pracownikom. A przede wszystkim, przywódca wie, że biznes to wyniki, a wyniki to ludzie – innymi słowy, biznes nie może istnieć bez ludzi, którym należy się szacunek i odpowiednie traktowanie wzmacniające ich chęć i zapał do pracy.

Firmy, które będą potrafiły pozyskać bądź rozwinąć osoby, które zyskają sobie opinię rewelacyjnych przywódców, z miejsca uzyskają przewagę konkurencyjną trudną do wyrównania.

 

WYNIKI, WYNIKI, WYNIKI – ALE JAKIM KOSZTEM?

Odkąd w codziennym słowniku na dobre zagościło słowo „kryzys”, obok uzyskiwania coraz lepszych wyników finansowych, wszyscy przedsiębiorcy bardziej niż zwykle zwracają uwagę na koszty. Z przerażeniem obserwuję firmy, których zarządy z łatwością rezygnują z budżetów na rozwój pracowników nie myśląc o konsekwencjach, jakie niesie ten krok dla efektywności pracy. W kontekście popularnego pojęcia performance improvement najczęściej poruszane są dwie kwestie.

Po pierwsze – budowanie kultury efektywności. Pojęcie bliżej niezdefiniowane oznacza w przełożeniu na prosty język chęć pozyskiwania i utrzymywania takich pracowników, którzy będą najbardziej zaangażowani i chętni do pracy przy jak najniższych kosztach ze strony pracodawcy. Niestety, najczęściej zwraca się tu uwagę wyłącznie na kwestie finansowe, zapominając o czynnikach motywacyjnych wpływających na zaangażowanie i efektywność.

Po drugie – wpływ zdrowia i jakości życia na efektywność w pracy (tzw. wellness). Tutaj pracodawcy głowią się nad sposobami zapewnienia pracownikom ochrony zdrowia i benefitów, które pozwolą na uzyskanie jak najwięcej energii, którą można przełożyć na pracę. I tak pojawiły się atrakcyjne pakiety medyczne oferowane zatrudnionym osobom i ich rodzinom, karnety na basen, sponsorowanie sal sportowych, karty Multisport itd. Nadal jednak pracownicy skarżą się na stres, frustrację oraz brak czasu na życie osobiste i dbanie o siebie. Dlaczego?

Moim zdaniem, kluczowym sposobem na podnoszenie efektywności firmy jest przyjrzenie się procesom i projektom organizacyjnym w taki sposób, aby znaleźć w nich optymalizacje. Lean, Kaizen, Six Sigma, HPI i wiele innych podejść pomagają szukać dróg do oszczędności energii, która przekłada się na oszczędność czasu i pieniędzy, a jednocześnie pozwala odciążyć pracowników ze zbędnych zadań. Trudno zrozumieć, dlaczego działy HR tak rzadko sięgają po wiedzę z tego zakresu.

Warto zainteresować się także narzędziami dostępnymi na rynku, pomagającymi w optymalizacji procesów. Aplikacje mobilne pozwalające na planowanie, priorytetyzowanie, zwiększanie efektywności pracy, można znaleźć dla każdego właściwie tematu i obszaru. Rozwijane są także narzędzia mobilne wspierające bezpośrednio pracę HRowców. Przykładem może być bezpłatne narzędzie do podsumowywania ankiet ze szkoleń dostępne pod adresem www.ocenaszkolenia.pl.

Kolejny, nie oznacza, że mniej istoty, środek ku podnoszeniu efektywności pracowników to menedżerowie. Przykład, który dają swoim podwładnym jest bezcenny. To oni swoją postawą pokazują, jak priorytetyzować zadania, jakie jest podejście firmy do jakości pracy oraz (co bardzo ważne), jak w firmie postrzegane są osoby, które dbają o swoją efektywność pracy nie zostając w biurze po godzinach.

Optymalizacja procesów daje przestrzeń na prace koncepcyjne, budowanie wizji i strategii. Dobrze dobrana i przygotowana do zarządzania ludźmi kadra menedżerska, pomoże zbudować atmosferę, w której pracownicy będą czuli własny wkład w wyniki organizacji i z chęcią będą budować firmę jakby była ich własną.

Ciąg dalszy artykułu przeczytasz już wieczorem 14 stycznia 2014 TUTAJ

Jedna uwaga do wpisu “6 trendów HR na 2014 cz. I

  1. Pingback: 6 trendów HR na 2014 cz. II | HR WISDOM KEEPER

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s